Saturday, 1 December 2012




BUSSINESS MODEL...


  • CUSTOMER SEGMENTS  
         -Sasaran utama kami adalah 
 pelajar Universiti Malaya. 
         -Sasaran kedua kami ialah staf,orang ramai dan kanak-kanak.

  • VALUE PROPOSITIONS 
         Produk
  • Lazat
  • Harga berpatutan
  • Kaya dengan vitamin yang diperlukan oleh badan
  • Dijamin halal
      Perkhidmatan  
  • Mesra pelanggan
  • Bersistematik
  •  Cepat,mudah dan menarik

CHANNEL 
  •  Flyers
        Kami mengedarkan pemplet kepada semua warga Universiti Malaya terutamanya kumpulan sasaran kami iaitu pelajar.
  • Banner
       kami juga meletakkan "banner" di kawasan tumpuan pelajar.Sebagai contohnya di UM sentral. 
  • Internet(blog dan laman sosial)  
       Disamping itu,kami juga membuat satu laman khas untuk produk kami seperti blog supaya lebih  ramai yang mengenali produk kami.


        

CUSTOMER RELATIONSHIPS
  • Hadiah percuma
      Kami menyediakan beberapa hadiah percuma kepada pelanggan yang membeli produk kami dalam kuantiti yang banyak.
      *Mengikut terma dan syarat. 
  • Diskaun
       Kami juga memberi diskaun kepada 50 pelanggan pertama yang membeli produk kami.
  • Maskot  
      Maskot merupakan aset utama kami untuk menarik pelanggan terutamanya dalam kalangan kanak-kanak.Dengan ini,produk kami akan diingati sampai bila-bila.

REVENUE STREAMS

  • Menyertai majlis-majlis atau pesta yang dianjurkan oleh pihak kampus.
  • Menghantar produk ke kafe-kafe di setiap fakulti.
  • Menjual produk sampingan di sekolah-sekolah berdekatan.
  • Menghantar produk ke kilang-kilang yang berhampiran.  

KEY RESOURCES
  • FIZIKAL
        -Kami memilih kedai kecil sebagai premis perniagaan kami.Selain itu,kami juga memilih gerai-gerai kecil untuk melancarkan lagi perniagaan kami.

  • KAKITANGAN
       -Kami memberi peluang terutamanya kepada pelajar untuk bekerja di gerai-gerai kami.
  • HARTA INTELEK
        -Sebarang produk baru yang dihasilkan oleh syarikat kami merupakan hak cipta sendiri dan tidak boleh diceroboh oleh mana-mana pihak.
  • KEWANGAN
        -Sumber kewangan  kami adalah daripada pelabur-pelabur yang terdiri daripada ahli syarikat sendiri.


KEY ACTIVITIES 
  • Membuat penghantaran segera.
  • Menyediakan perkhidmatan yang cepat.
  • Meyediakan perkhidmatan di majlis-majlis besar. 


KEY PARTNERS
  • LEMBAGA PEMASARAN PERTANIAN PERSEKUTUAN ( FAMA )
  • TUTTI FRUTTI
  •  

  • LADY'S CHOICE





 
COST STRUCTURE
  • KOS TETAP 
       -Sewa bangunan pejabat.
       -gaji pekerja.
  • KOS BERUBAH 
      -Bil air dan elektrik.
      -pengangkutan.
      -kos pengiklanan.
      -kos bahan mentah.

No comments:

Post a Comment